Berlin Brandenburg Lufthavn – Historien om Berlins tomme mega-lufthavn

Berlins nuværende lufthavne Tegel (14 millioner passagerer i 2014) og Schönefeld (6 millioner) kan slet ikke følge med mængden af turister, der hvert år rejser til Berlin. Oprindeligt skulle lufthavnen med IATA-koden BER, der bygges som en stor udvidelse af Schönefeld-lufthavnen, have åbnet i 2010. Men gang på gang er projektet blevet udsat og på samme tid dyrere. Sidst det skete var i efteråret 2015.

Iværksætter Halfdan Timm, indehaver af BilligeFlybilletter.dk, viser her rundt i Berlins nye vidunderlufthavn, der skal trække endnu flere turister og erhvervsrejsende til byen – men som lige nu blot er en skamplet og en offentlig farce i Tysklands hovedstad.

Tegel og Schönefeld ikke bygget til 12 millioner

12 millioner udlændinge besøgte i 2014 Berlin (til sammenligning trækker verdens mest populære turistby Paris hele 30 millioner til sig om året). De to nuværende lufthavne er ikke bygget til at håndtere den store mængde af udlændinge, der vælger fly som transportmiddel og har som resultat heraf opereret over kapacitet i mange år. Udvidelser er ikke kommet på tale eftersom løsningen hele tiden har været klar i horisonten:

Berlin Brandenburger Lufthavn

En markant udvidelse af Berlin Schönefeld, der skal kunne håndtere det samme som Københavns Lufthavn i første omgang – cirka 25 millioner rejsende om året. Byggeriet af lufthavnen gik i gang i midten af 2010’erne. Oprindeligt skulle lufthavnen være åbnet i 2010. Men flere markante problemer har forsinket projektet:

  • Landingsbanerne er allerede inden lufthavnen åbner vurderet til at være for små til nyere fly. Københavns Lufthavn i Kastrup brugte i slutningen af 2015 en kvart milliard kroner på at udvide deres landingsbaner til at klare det tunge A380-fly med plads til mere end 600 mennesker på en All-Economy-udformning at lande. Det samme skal Berlin til, hvis også de vil have de største fly til at lande i den tyske hovedstad.
  • Taget er for tungt. Nye udregninger fra ingeniører har vist, der er risiko for et sammenstyrt. Derfor skal væggene forstærkes.
  • Og når vi er inde på væggene, så er det blevet påvist af brandsikringen ikke virker som den skal. 600 vægge skal derfor rives ned og sættes op igen.
  • Og ventilationsanlægget virker ikke.

Det meste af lufthavnen er bygget og kan ses, hvis du flyver med blandt andre GermanWings eller EasyJet til Schönefeld-lufthavn. Men fordi taget risikerer at styrte ned og brande sprede sig har du ikke mulighed for faktisk at komme ind i lufthavnen.

Åbner måske – måske! – i 2018

Seneste bud på hvornår Berlins store lufthavn åbner er 2018. En række markante problemer skal løses inden da og 2018-buddet, fremsat i 2015, virker allerede nu en anelse optimistisk for menneskerne, der er involveret i projektet. Tidligere bud er 2010 (oprindelige plan), 2011, 2013, 2017 og nu 2018.

Markante sikkerheds- og konstruktionsmæssige problemer forhindrer indtil videre arbejdere i overhovedet at arbejde på at forbedre lufthavnen, der som en lille spøgelsesby står tom i udkanten af Berlin på grænsen til Leipzig.

Rives ned igen?

Senest har politikere fra CDU – Angela Merkels parti – foreslået at rive hele lufthavnen ned og kun beholde det beton, den er bygget på.

”Hvis 600 mure skal rives ned, er vi jo ganske tæt på total ødelæggelse uanset hvad” er lederen af CDU i parlamentet Brandenburg Stefan Evers således citeret for at sige bl.a. i Politiken.dk.
En protestgruppe kæmper stadig mod hele opførelsen af lufthavnen. Det tog mere end 10 års politiske tovtrækkerier overhovedet at godkende byggeriet. Protestgrupperne, der er beboere i Leipzig og Brandenburg og som ikke ser frem til den støj og forurening en lufthavn medfører, håber at de nylige skandaler kan bane deres vej for at hele projektet igen bliver skrottet med de +30 milliarder danske kroner (knap 2x Storebæltsbroer) det indtil nu har kostet. Projektet var fra starten af projiceret til at koste blot cirka 20 milliarder kroner.

Billigere flybilletter – når den er oppe

Til sidst er der bare at sige, at når Berlin Brandenburg Lufthavn rent faktisk står, så bliver det billigere for dig at flyve fra København til Berlin. Allerede i dag kan du finde flybilletter til Berlin fra cirka 500 kroner tur / retur – fundet på Billigeflybilletter.dk -, hvis du er fleksibel i forhold til, hvornår du rejser.

Med en større lufthavn er der stordriftsfordele; større fly og mere effektive arbejdsgange. Det kombineret med en evigt øget konkurrence indenfor især europæisk luftfart kan du se frem til at komme billigt til og fra Berlin. Mon ikke det – når Berlin Brandenburg første er oppe – koster mindre at flyve til Berlin fra København, Billund og Aalborg Lufthavn end det lige nu koster at tage fra København til Aarhus med DSB?

Det gætter undertegnede på herfra.


Skrevet marts 2016 af Halfdan Timm – Indehaver af BilligeFlybilletter.dk


Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

En ide til rejsen?

Annonce

 

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Modelbyer i Berlin - lidt guf for byplanlæggere og...

Modelbyer fascinerer. Modelbyer eller minaturer er dragende. Vi føler os i et kort øjeblik som kæmper, der kan skræve over hele bydele. Det sætter gang i fantasien - eller giver bare et godt overblik over topografien i en by. Det er til dig, der er interesseret i byplanlægning, arkitektur, modelb [ ... ]

Temaguider - røde tråde gennem byenLæs mere
Historiske rejser - hvorfor ikke få en rejseleder ...

Historiske rejser er et passioneret dansk rejseselskab, der arrangerer skræddersyede historisk-kulturelle rejser til blandt andet Berlin. Du kommer i engagerede og kyndige hænder med rejseleder, historiker og højskolelærer Anders Bager Eriksen, som har skrevet mere end 450 historiske artikler og er lige så berlinn&osl [ ... ]

Guidede tureLæs mere
Krolls Opera - væk for længe siden

Krolloper findes ikke mere. Krolloperaen lå på Königsplatz overfor Reichstag. Det har været skuespilhus, tekstillager, operahus og parlament. Kroll operaen nævnes ofte i historien om Berlin.

Opera og musik teaterLæs mere
Billedrammer gennem 400 år

Langt de fleste går på kunstmuseum for at se malerier eller tegninger. Men faktisk er det ofte rammen, som holder fast på det hele. Skifter man rammen ud kan hele udtrykket skifte. I Schöneberg kan du se en stor samling af rammer.

Usædvanlige museer - lad dig overraskeLæs mere
Museum Barberini - Potsdams ædle kunstmuseum

Potsdams slot og bycenter forsvandt nærmest i krigens bomber. Men de gamle bygninger er genopstået med både slot og domkirke, det gamle rådhus og bygningerne omkring. En af de vigtige bygninger er Palast Barberini. Nu står paladset der igen og indeholder et skønt kunstmuseum.

Potsdam Guide - besøg kongerne og kejsernes by Læs mere
Det blå miljømærke til dieselbiler??? hvad er nu d...

Miljø står højt på den politiske dagsorden i Tyskland, og der er mange biler. Her på berlin-guide.dk kan du læse om det grønne miljømærke, som alle biler, der kører i miljøzoner skal have. Det gælder også i Berlin. Men nu diskutteres endnu et mærke i Tyskland: [ ... ]

Miljøzonen i Berlin - kun for grønne bilerLæs mere
Mikael Busch: LENZ – STASI agenten, der blev fange...

Anmeldelse. Berlin er spionernes by. DDR udspionerede sin egen befolkning ganske intensivt, men havde også spioner i andre lande. Da arkiverne blev åbnet i DDR efter murens fald, dukkede navnet ”Lenz” op som spion for DDR i Danmark. Det blev en kæmpe historie i Danmark. Mikael Busch har samlet trådene og skrevet  [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere