Berlin Brandenburg Lufthavn – Historien om Berlins tomme mega-lufthavn

Berlins nuværende lufthavne Tegel (14 millioner passagerer i 2014) og Schönefeld (6 millioner) kan slet ikke følge med mængden af turister, der hvert år rejser til Berlin. Oprindeligt skulle lufthavnen med IATA-koden BER, der bygges som en stor udvidelse af Schönefeld-lufthavnen, have åbnet i 2010. Men gang på gang er projektet blevet udsat og på samme tid dyrere. Sidst det skete var i efteråret 2015.

Iværksætter Halfdan Timm, indehaver af BilligeFlybilletter.dk, viser her rundt i Berlins nye vidunderlufthavn, der skal trække endnu flere turister og erhvervsrejsende til byen – men som lige nu blot er en skamplet og en offentlig farce i Tysklands hovedstad.

Tegel og Schönefeld ikke bygget til 12 millioner

12 millioner udlændinge besøgte i 2014 Berlin (til sammenligning trækker verdens mest populære turistby Paris hele 30 millioner til sig om året). De to nuværende lufthavne er ikke bygget til at håndtere den store mængde af udlændinge, der vælger fly som transportmiddel og har som resultat heraf opereret over kapacitet i mange år. Udvidelser er ikke kommet på tale eftersom løsningen hele tiden har været klar i horisonten:

Berlin Brandenburger Lufthavn

En markant udvidelse af Berlin Schönefeld, der skal kunne håndtere det samme som Københavns Lufthavn i første omgang – cirka 25 millioner rejsende om året. Byggeriet af lufthavnen gik i gang i midten af 2010’erne. Oprindeligt skulle lufthavnen være åbnet i 2010. Men flere markante problemer har forsinket projektet:

  • Landingsbanerne er allerede inden lufthavnen åbner vurderet til at være for små til nyere fly. Københavns Lufthavn i Kastrup brugte i slutningen af 2015 en kvart milliard kroner på at udvide deres landingsbaner til at klare det tunge A380-fly med plads til mere end 600 mennesker på en All-Economy-udformning at lande. Det samme skal Berlin til, hvis også de vil have de største fly til at lande i den tyske hovedstad.
  • Taget er for tungt. Nye udregninger fra ingeniører har vist, der er risiko for et sammenstyrt. Derfor skal væggene forstærkes.
  • Og når vi er inde på væggene, så er det blevet påvist af brandsikringen ikke virker som den skal. 600 vægge skal derfor rives ned og sættes op igen.
  • Og ventilationsanlægget virker ikke.

Det meste af lufthavnen er bygget og kan ses, hvis du flyver med blandt andre GermanWings eller EasyJet til Schönefeld-lufthavn. Men fordi taget risikerer at styrte ned og brande sprede sig har du ikke mulighed for faktisk at komme ind i lufthavnen.

Åbner måske – måske! – i 2019

Seneste bud på hvornår Berlins store lufthavn åbner er 2019. Denne sætning er opdateret en del gange i årenes løb. En række markante problemer skal løses inden da og 2019-buddet, fremsat i 2018, da 2018 var fastsat som dato, og det virker allerede nu en anelse optimistisk for menneskerne, der er involveret i projektet. Tidligere bud er 2010 (oprindelige plan), 2011, 2013, 2017 og nu måske november 2019.

Markante sikkerheds- og konstruktionsmæssige problemer forhindrer indtil videre arbejdere i overhovedet at arbejde på at forbedre lufthavnen, der som en lille spøgelsesby står tom i udkanten af Berlin på grænsen til Leipzig.

Rives ned igen?

Senest har politikere fra CDU – Angela Merkels parti – foreslået at rive hele lufthavnen ned og kun beholde det beton, den er bygget på.

”Hvis 600 mure skal rives ned, er vi jo ganske tæt på total ødelæggelse uanset hvad” er lederen af CDU i parlamentet Brandenburg Stefan Evers således citeret for at sige bl.a. i Politiken.dk.

En protestgruppe kæmper stadig mod hele opførelsen af lufthavnen. Det tog mere end 10 års politiske tovtrækkerier overhovedet at godkende byggeriet. Protestgrupperne, der er beboere i Leipzig og Brandenburg og som ikke ser frem til den støj og forurening en lufthavn medfører, håber at de nylige skandaler kan bane deres vej for at hele projektet igen bliver skrottet med de +30 milliarder danske kroner (knap 2x Storebæltsbroer) det indtil nu har kostet. Projektet var fra starten af projiceret til at koste blot cirka 20 milliarder kroner.

Billigere flybilletter – når den er oppe

Til sidst er der bare at sige, at når Berlin Brandenburg Lufthavn rent faktisk står, så bliver det billigere for dig at flyve fra København til Berlin. Allerede i dag kan du finde flybilletter til Berlin fra cirka 500 kroner tur / retur – fundet på Billigeflybilletter.dk -, hvis du er fleksibel i forhold til, hvornår du rejser.

Med en større lufthavn er der stordriftsfordele; større fly og mere effektive arbejdsgange. Det kombineret med en evigt øget konkurrence indenfor især europæisk luftfart kan du se frem til at komme billigt til og fra Berlin. Mon ikke det – når Berlin Brandenburg første er oppe – koster mindre at flyve til Berlin fra København, Billund og Aalborg Lufthavn end det lige nu koster at tage fra København til Aarhus med DSB?

Det gætter undertegnede på herfra.

Skrevet marts 2016 af Halfdan Timm – Indehaver af BilligeFlybilletter.dk


Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

 

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Werner Grossmann: Den sidste spionchef

Anmeldelse. Werner Grossmann var spion. Han gjorde en lang karriere fra 1952 i en af verdens mest berygtede efterretningstjenester HVA – Hauptverwaltung Aufklärung. I 1986 nåede han toppen, da han afløste den legendariske og gådefulde Markus Wolf – kendt fra Le Carré trillerne som ”Karla”. I 20 [ ... ]

Erindringer og øjenvidner Læs mere
1989 7. oktober: DDR fylder 40 år

1989 var et festår i DDR. Den tyske demokratiske republik fyldte 40 år den 6. og 7. oktober og lederne inviterede alle vennerne fra verdens kommunistiske partier til banket, taler og en stor militærparade. Alle sejl var sat til og flagene vejede. Parolerne hang over alt. Men folket var ikke med. De protesterede.

Berlins historieLæs mere
1635: Malle Babbe – den hollandske landsbytosse1635: Malle Babbe – den hollandske landsbytosse

Malle Babbe blev malet af den hollandske guldaldermaler Frans Hals i 1633/35. Maleriet har før haft titlen Hille Bobbe eller Heksen fra Haarlem. Det har været fortolket som et genre-maleri af en sagnomspundet heksefigur. Men det er i virkeligheden i portræt af en kvinde fra Haarlem i Holland, som var kendt som Malle Babbe.

Billeder fra BerlinLæs mere
Karl Christian Lammers: Hvad skal vi gøre ved Tysk...

Anmeldelse. Lektor emeritus Karl Christian Lammers skrev i 2005 bogen: ”Hvad skal vi gøre ved Tyskerne bagefter? om det dansk-tyske forhold efter 1945. Bogen er ikke helt ny længere, men stadig en glimrende tour de force i det dansk tyske forhold efter 2. verdenskrig.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Urban Nation – Verdens største museum for street a...

Verdens største museum for street art ligger i Berlin i Schöneberg – ikke langt fra Nollendorfplatz. Street art er den kunst, som normalt bliver hængt på husmure, busser eller togvogne. Ikke altid lovligt og nogen gange både påtrængende og grimt. Nogle omtaler det blot som grafitti. Street art har nog [ ... ]

KunstmuseerLæs mere
Sigurd fortæller om Luther

Anmeldelse. 2017 er året, hvor kirken fejrer 500 året for Martin Luther's teser. Martin Luther har haft enorm betydning på vores kirke, vores samfund, vores kultur - og hvad vi tænker om os selv. Der er kommet flere store Luther udgivelser i 2017. Men også en lille introduktion fra Politikkens forlag: "Sigurd fort&aeli [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Til Berlin i januar

La vær. Det er typisk koldt. Mørkt. Lukket. Dyrene i Zoo holder sig inde. Det er koldt at spise currywurst på gaden. Biergarten er lukket. Gaderne blive typisk ikke ryddet. Tager du alligevel til Berlin, så bliv på hotellet og se Netflix. Så hvorfor? Nedenfor et par sparsomme råd - og følg links for [ ... ]

Programmer og planer for den næste BerlinturLæs mere