Foto: Orville Wright på Tempelhof i 1909. Læg mærke til de fine hatte.
Når man ser på den tidligere Lufthavn Tempelhof er det tydeligt at se, at arkitekten Ernst Sagebiel er den samme som har tegnet Detlev-Rohwedder-Haus i Berlin. Lufthavnen blev oprindeligt taget i brug i 1924 men blev voldsomt udbygget som en del af Albert Speers planer for genopbygningen af Berlin, når krigen (efter nazisternes forventning) var vundet og afsluttet. Det var en uhyggelig ideologi, der gav anledning til byggeriet, men i dag fremstår det ikke desto mindre som imponerende arkitektur. I dag er lufthavnen blevet til en enorm træløs park: Tempelhof Freiheit med plads til alle. De store vidder midt i byen.
1909: Orville Wright og dobbeldækkeren
Fra midten af 1700 tallet blev markerne ved Tempelhof brugt til militære øvelser og eksersits. Hvert år var der militærparader. I 1909 kom Orville Wright forbi med sin doppeldækker, der helt imponerende fløj hen over de 150.000 tilskuere i 172 meters højde. Luftfarten var kommet til byen. Det er blot 100 år siden. Der findes også et billede af Kejser Wilhelm, som viser en ung Winston Churchill rundt i lufthavnen.
Tempelhof var velegnet til flyvning, så det blev hurtigt Tempelhof, der blev centrum for flyvninger til og fra Berlin. Det var lidt beskedent i begyndelsen. Nedenfor kan du se et billede af Berlins lufthavn i 1923.
Foto; Berlin lufthavn i 1923. Cirka på størrelse med et busstoppested.
Flyvning blev hurtigt en sikker og effektiv transportform. I løbet af 1920'erne stod den første lufthavn i Berlin.
1930: Berlin har verdens største lufthavn
I 1930 var det verdens største lufthavn og et af de vigtigste knudepunkter for flyvning i hele verden. Den var faktisk allered for lille. Derfor gik nazisterne med det samme igang med en ny lufthavn, som blev tegnet af arkitekten Ernst Sagebiel.
1936: Tempelhof lufthavn er verdens største bygning
Bygningen stod færdig i 1936 og var med et bruttoareal på 284.000 m2 arealmæssigt den største bygning i verden. Bygningen fik øgenavnet "bøjlen" på grund af den buede form. Göring sørgede for, at der på taget af bygningen blev indrettet en tagterresse med plads til 65.000 tilskuere.
Tanken var, at befolkningen fra tribuner på taget skulle hylde de nazistiske flyverhelte, når krigen var vundet. Med en tagterresse kunne publikum være i øjenhøjde med piloterne, når de fløj forbi. Til sammenligning rummer Parken i København 40.000 tilskuere, når der er udsolgt.
Det kom som bekendt ikke til at ske.
WW2 Produktion af jagerfly
Under krigen var der en stor produktion af jagerfly i Tempelhof. De store haller var samlehaller og materialerne blev leveret på en underjordisk vej og jernbane. Under bombeangreb var der bunkers på stedet. På rundvisninger kommer man forbi dem. De er dekoreret med graffiti i "bayersk stil" - små opløftende tegninger og ord.
Der var også en underjordisk bunker, hvor tyskerne opbevarede, og det er et gæt, film fra krigsskuepladsen og overflyvninger, til efterretningsbrug. Da russerne kom var døren lukket og den sprængte de naturligvis. Det sat ild i alle filmene og varmen i de to etager opbevaringsrum var så kraftig, at selv betonen var ved at smelte. En rundvisning fører måske forbi de sodsværtede rum.
1948: Luftbroen til Berlin
Lufthavnen spillede en hovedrolle under blokaden af Vestberlin 24. juni 1948 til 12. maj 1949.
Planerne om at de 4 besættelseszoner skulle arbejde sammen i Berlin kunne ikke gennemføres, fordi der politisk - som bekendt - var alt for forskellige interesser. Da de vest-allierede støttede oprettelsen af Vesttyskland, og D-marken blev indført i de vestligt besatte områder, spærrede russerne Vestberlin af for al forsyning.
Ingen var interesseret i at udløse en ny krig og de vest-allierede var heller ikke til sinds blot at overgive Vestberlin til Sovjetunionen. Det letteste ville være at overlade Vestberlin til Sovjetunionen.
Det var i den forbindelse daværende „regierender Bürgermeister”, Ernst Reuter udtalte de historiske ord ”Schaut auf diese Stadt: Ihr Völker der Welt, ihr Völker in Amerika, in England, in Frankreich, in Italien! Schaut auf diese Stadt und erkennt, daß ihr diese Stadt und dieses Volk nicht preisgeben dürft und nicht preisgeben könnt!. Læs hele talen her.
Det var en appel til de vestlige lande om at hjælpe til med at forsyne Vestberlinerne. Og hjælpen kom. I form af Luftbroen lettede og landede de såkaldte ”Rosinenbomber“ med fødevarer hvert tredje minut.
Det var den amerikanske general Lucius D. Clay, der gennemførte denne aktion. En gade i det vestligste Berlin, Clay Allé, er opkaldt efter ham. Den vedholdende flyvning fik russerne til at opgive blokaden uden at det kom til yderligere konflikt.
Militærbase under den kolde krig
Under den kolde krig var der civilluftfart, men en stor del af bygningerne var amerikansk militærbase. Der er er stadigvæk en stor basketball bane. Det er ikke klart, hvad der foregik her. Det er klassificeret. Rygterne siger, at post mellem DDR og Vesttyskland blev åbnet og læst her. Det var en spioncentral.
Lufthavnen har fungeret som en af Berlins lufthavne indtil den trods protester i befolkningen blev lukket den 30. oktober i 2008. En af grundene var, at den ligger så tæt på et boligområde, at den ikke kan udvides. Desuden støjgenerne for samme boligområde.
2008: Tempelhof lufthavn lukker
Da lufthavnen lukkede den 30. oktober 2008 lettede kl. fem minutter i midnat to fly parallelt fra startbanen. Det ene var en „Rosinenbomber“ og den anden en Junkers Ju 52/3m fra Lufthansa, begge kippede med vingerne og drejede af mod sydvest i retning mod Schönefeld medens lysene i lufthavnen slukkedes. Næsten 100 år efter flyvningens historie tog fart.
2008: Tempelhofer Freiheit åbner
Tempelhof er foreløbig udlagt som rekrativt område. Download et kort her.
I dag kan du cykle, rulleskøjte, løbe, gå, hoppe, flyve med drage på de gamle startbaner. Området er på 300 hektarer. Tempelhof ligger som en kæmpemæssig flad park uden træer og at dømme efter antallet af besøgende en søndag eftermiddag er Tempelhof park allerede blevet super populært. Tag en bold med, der er masser af plads. Enkelte områder som det gamle træningsstativ for faldsskærmssoldater og skydebanen for US Airforce ligger der endnu. Man kan lige kigge ind.
Du må heller ikke gå glip af rundvisningerne. Du kan følge med dem der normalt udbydes eller bestille din egen, hvis I er mere end 10 personer. Find dem på hjemmesiden for Tempelhof Freiheit. Det er spændende rundvisninger og der er meget at se. Man når ikke det hele og derfor kan det variere, hvad man får at se.
Highlights er taget, bunkerne med grafitti i kælderen, teknikrummet, den amerikanske base, ankomsthallen, bagagesorteringen, hangarerne, de udbombede receptionsrum.
På inspiration fra Kirsten Andersen, Webredaktør på www.berlin-nyt.dk